Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

Αστικες συγκοινωνιες.

Την εποχη που ο πλανητης καταστρεφεται και με γρηγορους ρυθμους, την εποχη που τα καυσιμα εχουν ανεβει στο θεο, την εποχη που το κεντρο καθε πολης εχει μετατραπει σε κολαστηριο επειδη ολοι αποφασιζουν να κατεβουν με το αυτοκινητο τους (πολλες φορες δν μπορουν κι αλλιως) ισως θα επρεπε τα μεσα μαζικης μεταφορας να εξελισσονται ολο και περισσοτερο. Κι ομως εκτος απο τις 2 μεγαλες πολεις της ελλαδας (κι αυτο με καποιες αμφιβολιες) οι αστικες συγκοινωνιες πασχουν και δν καλυπτουν τις αναγκες των πολιτων.
Στην αθηνα και στη θεσσαλονικη οι αστικες συγκοινωνιες μπορουν να σε πανε παντου, η σχεδον παντου. Στις υπολοιπες πολεις ομως αν θες να μετακινηθεις με αστικες συγκοινωνιες πρεπει να το προγραμματισεις αρκετη ωρα πριν αφου τα λεοφορεια στην καλυτερη περιπτωση περνανε καθε 20 λεπτα στα χανια και καθε 2 ωρες, σε καποιες περιπτωσεις, στην ροδο τα υπεραστικα λεωφορια, ενω συγκεκριμενα για την πολη της Ροδου γινεται ενας ψιλοχαμος αφου υπαρχουν 12 διαφορετικες γραμμες σας παραθετω την σελιδα με τα δρομολογια http://www.rhodes.gr/userfiles/f3d32225-c364-4819-aea4-00cf65c58887/dromologiapolisRODA_2009.pdf .
Οποιος βγαλει ακρη για το ποια λεωφορεια μπορει να παρει για που ας το πει και σε μενα. Το θεμα λοιπον ειναι οτι οταν καποιος θελει να παει στο κεντρο της πολης μια συνηθισμενη ωρα πριν τις 11-12 το βραδυ θα κολλησει στην κινηση και δν θα βρει πουθενα να παρκαρει. Ενω αν θελει να χρησιμοποιησει συγκοινωνια θα πρεπει να αποκρυπτογραφησει τα δρομολογια της ΡΟΔΑ. Γιατι οι κυριοι της ΡΟΔΑ δν χρησιμοποιουν συστημα με τις γραμμες οπως ειναι στην αθηνα και στην Θεσσαλονικη, οπου αναγραφεται ο αριθμος της γραμμης και οχι το χρωμα (!!!)?
Οσο για το θεμα των εισητηριων εκει τα πραγματα ειναι τραγικα. Το εισητηριο τιμολογειται αναλογα με το που πας. Αν πας ας πουμε προς κρεμαστη ειναι 2,20 ενω ανα πας ηλιουπολη ειναι 1€ ενω δν ειναι καν εισητηριο ειναι αποδειξη που σημαινει οτι ειναι μονο για μια διαδρομη. Ενω αν καποιος θελει να επιβιβασθει απο αλλη σταση εκτος της αφετηριας πρεπει να παει στον οδηγο για να αγορασει εισητηριο, να περιμενει να του δωσει τα ρεστα και να κοψει την αποδειξη. Αν δηλαδη η σταση εχει παραπανω απο 3-4 ανθρωπους το λεωφορειο μπορει να περιμενει σ αυτην μεχρι και 5'.
Για τα Χανια μπορουμε να πουμε οτι εκει τα πραγματα ειναι πιο ξεκαθαρα και πιο ανθρωπινα αλλα δν παυει να υπαρχει η απατεωνια. Το βασικο εισητηριο κανει 1,30 με το φοιτητικο 0,90. Εκει υπαρχουν οι λεγομενες ζωνες. Καθε ζωνη εχει διαφορετικη τιμολογιση. Το θεμα με τα εισητηρια ειναι οτι ενω υπαρχει δυνατοτητα ακυρωσης μεσα στο λεωφορειο, αρα και επαναχρησιμοποιησης του μεσα σε καποιο χρονικο διαστημα, αντ' αυτου οι οδηγοι σου ζητανε το εισητηριο και στο σκιζουν ενω εκεινοι κρατανε το μισο με αποτελεσμα αν θες να παρεις αλλο λεωφορειο να αναγκαστεις να κοψεις αλλο εισητηριο. Σημ. Οι αποστασεις με το λεωφορειο στα Χανια και στην Πολη της ροδου δν ξεπερνανε τα 15-20-30(σε περιπτωσεις υπερβολικης κινησης) λεπτα. Ομως με αυτον τον τροπο "ακυρωσης" χανεται περισσοτερη ωρα.
Τα παραδειγματα των πολεων δεν ειναι τυχαια. Εχω περασει και απο τις 2 και αποτελουν και οι 2 τουριστικους προορισμους.
Κατα την γνωμη μου λοιπον ολο το συστημα των συγκοινωνιων θελει αναδιαμορφωση. Να αλλαξει η τιμολογιακη πολιτικη, πλεον οι γραμμες να ειναι με αριθμους και οχι με χρωματα, να διευκρινιστουν αυτες οι γραμμες και να ξεκαθαριστουν οι στασεις, να υπαρχουν αυτοματα μηχανηματα πωλησης εισητηριων, να γινουν πιο συχνα τα δρομολογια μεσα και εξω απο την πολη.
Αλλη πολη καλη ιδεα θα ηταν ειδικα για τις μικρες αυτες πολεις να χρησιμοποιηθουν οχηματα με εναλλακτικες μορφες ενεργειας. Στην αθηνα υπαρχουν ηδη τα λεωφορεια που κινουνται με φυσικο αεριο. Θα μπορουσε να γινει και στις υπολοιπες πολεις και οχι μονο με φυσικο αεριο αλλα και με βιοκαυσιμα και ηλεκτρικη ενεργεια (βλ. τρολευ). Ετσι θα μαθει και ο κοσμος να χρησιμοποιει τις αστικες συγκοινωνιες και θα αφησει το αυτοκινητο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: