Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2011

Νομος πλαισιο, Σκεψεις


Εδω και λιγο καιρο εκατσα να δω τη σειρα του ΑΝΤ1 "το κλειδι του παραδεισου", για οσους δεν την εχουν δει, εχει να κανει με ενα οικονομικο σκανδαλο που γινεται σε ενα πανεπιστημιο της αθηνας (λογικα στην Παντειο) που ειναι αναμεμιγμενοι καθηγητες και πρυτανης. Σημασια δεν εχει τι σειρα ηταν, αν ηταν καλη η οχι, σημασια εχει οτι καποια πραγματα που γραφτηκαν στο σεναριο εχουν λογικη και καλλιστα μπορουν να γινουν, για να μην πω οτι γινονται ηδη.

Προφανως θελω να σχολιασω τον νεο νομο πλαισιο, αν και λιγο καθυστερημενα. Η κυβερνηση αποφασισε για τους χ, ψ λογους να ψηφισει τον συγκεκριμενο νομο. Ολοι λιγο πολυ ξερουμε αυτους τους λογους, αλλα η κυβερνηση κρυβεται πισω απ το δακτυλο της. Το προβλημα ειναι οτι η συγκεκριμενη κυβερνηση αποφασισε να δικαιολογηθει κατηγοροντας τους ιδιους τους φοιτητες, που ο νομος βλαπτει.
Εριξε, λοιπον, την ευθυνη (εικονικα) στους φοιτητες και συγκεκριμενα στους φοιτητοπατερες, δλδ στις παραταξεις, δηλαδη στα ατομα, που η ιδια η κυβερνηση και καποια αλλα κομματα της αντιπολιτευσης, πληρωνουν (με πολλους τροπους) για να κανουν αυτο που κανουν.
Το προβλημα ομως με τα πανεπιστημια, οπως καταλαβαινει καθε λογικος ανθρωπος, δεν ειναι ουτε οι φοιτητες τους αλλα ουτε οι παραταξεις τους. Στην πραξη κανενας φοιτητης δεν επιβαρυνει την τσεπη κανενος παρα μονο το κοστος μερικων σελιδων αναφορας.
Τα βασικα προβληματα των ιδρυματων αποφασισαν καποιοι να τα αφησουν ασχολιαστα, η τελος παντων να μην δωσουν πολυ βαρος.
Ενα βασικο προβλημα των πανεπιστημιων και των ΤΕΙ ειναι το θεμα της υποχρηματοδοτησης των ιδρυματων αλλα και της υπερχρηματοδοτησης "ερευνων".
Στη μεν πρωτη περιπτωση τα εκπαιδευτικα ιδρυματα αντιμετωπιζουν βασικα προβληματα, αφου δεν καταφερνουν να καλυψουν ουτε τις αναγκες τους για χαρτικη υλη, αλλα και εξοδα απο λογαριασμους κτλ, ποσο μαλλον την αγορα νεου, απαραιτητου, εξοπλισμου και εγκαταστασεων. Ενα χαρ/κο παραδειγμα ειναι το ΑΠΘ το οποιο περσι και καθε χρονο χρηματοδοτουταν απο το κρατος με 72 εκ. ευρω, φετος θα επαιρνε, υποτιθεται, 36 εκ. ευρω και ειναι ζητημα αν τελικα θα παρει 10 και δεν μπορει να πληρωσει ουτε τους λογαριασμους της ΕΥΑΘ.
Απο την αλλη πολλες "ερευνες" που γινονται σε διαφορα πανεπιστημια, επι χρονια χρηματοδοτουνταν απο την Ε.Ε. και το κρατος με πολλα εκατομμυρια ευρω, στην πραγματικοτητα ομως το μεγαλυτερο κομματι της χρηματοδοτησης πηγαινε σε διαφορες τσεπες και σε ταξιδια με business class, ενω η πραγματικη αξια των ερευνων και του εξοπλισμου περιοριζοταν σε μερικες χιλιαδες ευρω. (Μπορει λοιπον τα χρηματα να μην ξοδευονται με τοσο εμφανη τροπο, οπως δειχνει η σειρα, αλλα σιγουρα με καποιον τροπο εξαφανιζονται)
Τα παραπανω, και πολλα αλλα, φυσικα δημιουργησαν μια μαυρη τρυπα στα ελληνικα πανεπιστημια και στο κρατος, για τα οποια φυσικα ευθυνονται η ιδια η κυβερνηση και οι πρυτανεις (καθως και διαφορα αλλα οργανα των ιδρυματων που διαχειριζονται τις χρηματοδοτησεις), διοτι εκεινοι ειναι υπευθυνοι για τα κονδυλια και την διαχειριση τους, με αποτελεσμα την (εσκεμμενη ισως) απαξιωση του δημοσιου πανεπιστημιου, οπως γινεται και με τα δημοσια σχολεια και τη δημοσια παιδεια γενικα.

Οπως ειναι λογικο καμια κυβερνηση δεν θα παραδεχοταν ετσι απλα, οτι με την βοηθεια της και την συνενοχη της, γινοταν επι χρονια το μεγαλο φαγοποτι μεταξυ καθηγητων και πολιτικων, και επειδη θελει να εχει στο ενεργητικο της κατι να δειξει σαν πολιτικο εργο (και με τη σειρα της κατι να κερδισει), αποφασιζει, μετα το "μαζι τα φαγαμε", να πει και να πεισει, με την βοηθεια των ΜΜΕ, ολους τους υπολοιπους πολιτες, οτι οι φοιτητες ευθυνονται για την κατασταση, και οι πολιτες με την σειρα τους να βρουν ενα ακομα εξιλαστηριο θυμα, οπως δηλαδη γινεται τοσο καιρο με τους μεταναστες. Προφανως δεν υπολογισαν καλα το πολιτικο κοστος της καταστροφης της δημοσιας παιδειας, η απλα δεν τους ενδιαφερει.


Υ.γ. Για να μην γελιομαστε, οποιαδηποτε συζητηση γινεται απο κυβερνηση και αλλους παραγοντες, για ιδιωτικοποιηση της παιδεια, (η οποια προφανως δεν θα αργησει, ειδικα οταν σου λενε οτι θα παιρνεις χρηματοδοτηση σε ερευνες που θα εχουν ανταποδοτικα ωφελη και ταυτοχρονα διαφορες επιχειρησεις θα σουλατσαρουν στα ιδρυματα "προσφεροντας" ερευνες, ο,τι ακριβως γινεται στα δυτικα) γινεται με τις παραπανω δικαιολογιες, αλλα και με τα παραπανω ωφελη, γι αυτους που θελουν να τα αρπαξουν. Τοτε φυσικα θα ειναι ακομα πιο ευκολο καθως δεν θα ειναι "τοσο" παρανομο. Ο νοων νοειτω.Το θεμα ειναι οτι στην πρωτοβαθμια και δευτεροβαθμια εκπαιδευση μπηκαν τα ιδιωτικα σχολεια και το κεφαλαιο με την απαξιωση των σχολειων και των υποδομων, χτιζοντας ομως νεα σχολεια. Στα πανεπιστημια ομως τα πραγματα ειναι διαφορετικα, εκει οι υποδομες ειναι σαφως καλυτερες και τα χρηματα που πεφτουν πολυ περισσοτερα, αν για καποιο λογο μπει το κεφαλαιο στα πανεπιστημια θα γινει στα ηδη υπαρχοντα δημοσια, και αρα ιδιοκτησια ολων των φορολογουμενων, τα οποια το κρατος θα πουλησει οσο οσο και εμεις θα γινουμε οι πελατες τους.
Υ.γ.2 Ενα βασικο και χρονιο προβλημα των πανεπιστημιων ειναι η ελειψη καταρτισης απο καθηγητες, κυριως μονιμων, οι οποιοι κοστιζουν εκανονταδες χιλιαδες ευρω καθε μηνα στο κρατος χωρις να το αξιζουν, πιανουν θεσεις απο καθηγητες που εχουν προσοντα (ποιος τους διορισε αραγε?) και δεν γνωριζουν να χρησιμοποιουν ουτε το βασικο εξοπλισμο. Φυσικα ποτε δεν γινεται σοβαρη αξιολογηση αυτων των καθηγητων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: